Ny analyse: Langt færre gymnasieelever har tysk på højt niveau

Ringere tyskkundskaber blandt danskerne kan gøre det sværere at eksportere til Tyskland, og derfor skal der sættes ind allerede i folkeskolen, mener SMVdanmark.

Med mere end 83 mio. indbyggere lige syd for grænsen er Tyskland Danmarks største handelspartner. Men antallet af danskere, der er gode til tysk, er på vej ned, og det kan påvirke handelsrelationen med Tyskland.

Det viser en analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Blandt andet er andelen af elever i det almene gymnasium, der har tysk på højniveau, næsten halveret fra 11 pct. i 2005 til under 6 pct. i 2020.

”Udviklingen betyder, at vi på sigt måske går glip af eksport til Tyskland og dermed vækst og arbejdspladser,” siger Kasper Munk Rasmussen, chefkonsulent i SMVdanmark, om analysens resultater.

Han uddyber, at det er en ret væsentlig forudsætning for at sælge danske varer til tyskerne, at man behersker det tyske sprog.

”Selv om man i mange tilfælde godt kan klare sig med engelsk, så giver det en stor konkurrencefordel at kunne møde tyskerne på tysk. Det gøder jorden for et frugtbart handelssamarbejde. Og hvis gymnasieeleverne forlader skolen uden gode tyskkundskaber, så bliver det sværere for dem efterfølgende at udvikle den kompetence,” siger Kasper Munk Rasmussen.

Han advarer om, at bunden ikke er nået endnu.

“Der er sket et stort fald på forholdsvis få år, og når det handler om sprogkompetencer, så tager det mange år at vende udviklingen. Derfor er det afgørende, at vi handler nu,” siger han.

Danmark står for mindre af den tyske import

Og noget kunne tyde på, at Danmark går glip af muligheder på det tyske marked. I 2001 stod danske virksomheder for 1,6 pct. af den tyske vareimport. I 2020 var den andel faldet til 1,1 pct.

”På nogle områder har vi måske overset, at der er det her gigantiske tyske marked syd for grænsen, som måske kan være en lavthængende frugt for de danske virksomheder. Både fordi tyskerne på mange måder minder om os, og fordi de har en forkærlighed for danske virksomheder, danske produkter og dansk design,” siger Kasper Munk Rasmussen.

SMVdanmark har en række forslag til, hvordan tyskkompetencerne kan styrkes. Fx bør der indføres tysk i folkeskolen allerede fra 4. klasse.

”Vi har gode erfaringer fra Tønder og Sønderborg kommuner, hvor der er tyskundervisning fra 0. klasse samt Aabenraa Kommune, hvor der er tysk fra 3. klasse. Det er en model, vi bør kigge nærmere på og lade os inspirere af,” siger Kasper Munk Rasmussen.

Danmarks små og mellemstore virksomheder eksporterer typisk til de nære eksportmarkeder i vores nabolande, og det tyske marked er derfor vigtigt for dem. Derfor har det særlig betydning for SMV’erne, at vi har tilstrækkelige tyskkompetencer.

Kommentarer