Nordtyskerne er vilde med Hærvejen, og det har potentiale for Jylland
Fotos: Udvikling Hærvejen.
En ny undersøgelse fra Udvikling Hærvejen, udarbejdet i samarbejde med Epinion viser, at interessen for Hærvejen blandt nordtyske rejsende er stor. Undersøgelsen er gennemført som led i det flerårige projekt Evaluering og monitorering af Hærvejen, der støttes af Nordea-fonden.
Undersøgelsen blandt 2.024 rejseaktive personer bosat i Nordtyskland viser, at 38 procent finder det sandsynligt, at de vil vandre eller cykle på Hærvejen inden for de næste tre år. Samtidig tegner der sig et klart billede af, hvad der tiltrækker dem: Hærvejen forbindes især med spændende naturoplevelser og gode faciliteter. Blandt dem, der kender ruten, vurderes den endda som ikonisk, kun overgået af Caminoen blandt de undersøgte ruter.
– Grunden til, at vi nu har undersøgt både det danske marked og det internationale potentiale, er for at sikre, at udviklingen af Hærvejen bygger på et behov og interesser fra de brugere, der potentielt kunne besøge Hærvejen fremadrettet, siger Per Bach Laursen, formand for Udvikling Hærvejen.
Selvom mange tyskere forbinder Hærvejen med natur og gode ruteforhold, viser undersøgelsen, at der fortsat er et udviklingspotentiale i at synliggøre kortere dagsture (som fx de mange nye Hærvejsperler), seværdigheder og lokale oplevelser. Samtidig er netop disse elementer blandt de vigtigste faktorer, når nordtyskere vælger en vandre- eller cykelrute på en ferie. Hærvejen er i dag mindre kendt som destination for én-dagsture, og kun få tyskere forbinder ruten med attraktioner, hvilket gør formidlingen af natur- og kulturtilbud langs ruten til et oplagt udviklingsområde.
Undersøgelsen viser, at lokale oplevelser har stor tiltrækningskraft for nordtyske turister. Over 80 procent af de potentielle Hærvejsbrugere finder det attraktivt at besøge kulturattraktioner, spise lokale retter eller købe lokale specialiteter, hvis de vælger at vandre eller cykle på Hærvejen.
Derudover peger resultaterne på, at mange nordtyskere først vælger et ferieområde, før de beslutter sig for aktiviteter og ruter. Det åbner for nye vinkler i markedsføringen af Hærvejen, hvor ruten med fordel kan kobles tættere til destinationsselskaberne, de omkringliggende ferieområder og lokale oplevelsestilbud. Fokus på kortere dagsture, seværdigheder og lokale oplevelser kan dermed styrke Hærvejen yderligere i den nordtyske målgruppe.
Et andet centralt fund er, at 70 procent af tyskerne først vælger et område at holde ferie i, og derefter vælger aktiviteter og ruter. Det understreger, at Hærvejen bør markedsføres i tæt sammenhæng med de omkringliggende ferieområder og lokale oplevelsestilbud.
Hos Epinion peger man på, at resultaterne vidner om et betydeligt potentiale for Hærvejen i Tyskland:
– På et marked med mange internationale ruter kan Hærvejen skille sig ud gennem sin historiske fortælling samt lokale kultur- og naturoplevelser. Styrket formidling af seværdigheder, lokale oplevelser og Hærvejsperlerne vil gøre ruten endnu mere attraktiv for nordtyskerne og understøtte det stærke match med deres præferencer for natur, kultur og lokal gastronomi, siger Ria Langbehn, manager i Epinion.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Udvikling Hærvejen i samarbejde med Line Wagener Consult. Datagrundlaget består af 2.024 rejseaktive personer bosat i Nordtyskland. Undersøgelsen er en del af Evaluering og monitorering af Hærvejen (2024–2026), som gennemføres med støtte fra Nordea-fonden.
Data er indsamlet i delstaterne Schleswig-Holstein, Hamburg, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Bremen, Berlin og Mecklenburg-Vorpommern. Fordelingerne er repræsentative for befolkningen i de syv nordtyske delstater.
Om Hærvejen
Hærvejen er en historisk vandre- og cykelrute, der strækker sig gennem Jylland fra den tyske grænse til Viborg og videre mod Hirtshals og Frederikshavn. Ruten følger i store træk de historiske handels- og pilgrimsveje, der i århundreder har forbundet Norden med resten af Europa.
I dag udvikles og markedsføres Hærvejen som en samlet dansk vandre- og cykeldestination i samarbejde med 15 kommuner og ni destinationsselskaber langs ruten med fokus på natur, kultur, lokale smagsoplevelser og bæredygtig turisme.





Kommentarer