Historisk propaganda – Hitlers vej til magten
Artiklen er sponsoreret.
Historisk set har propaganda været et vigtigt redskab for mange forskellige regimer og bevægelser. I 1930’erne brugte nazisterne propaganda effektivt til at skabe et positivt billede af deres regime og til at rekruttere flere tilhængere. Propaganda spillede en afgørende rolle i Hitlers vej til magten og blev brugt massivt under Anden Verdenskrig til at styrke tyskernes tro på deres krigsindsats.
Hvornår kom Hitler til magten?
Hitler kom til magten i 1933 efter at have vundet det tyske parlamentsvalg. Valget var i høj grad påvirket af nazisternes massive brug af propaganda, der skabte et positivt billede af dem.
Vejen til magten var lang og bød kun på spredte mange succeser for Hitler og NSDAP, der blev dannet i 1919. I løbet af 1920’erne voksede partiet dog støt og havde i 1930’erne opbakning fra en væsentlig del af befolkningen.
Dette afgørende skridt på vejen til magten kom så i 1933, da Hitler blev udnævnt som tyskernes nye rigskansler.
Læs mere om hvornår Hitler kom til magten her.
Hvordan kom Hitler til magten?
Hitler og NSDAP brugte ikke bare propaganda, men også vold og trusler om vold, der intimiderede deres modstandere og ikke mindst de tyske vælgere.
Nazisterne var samtidig dygtige til at udnytte den økonomiske krise, der hærgede Tyskland i 1930’erne. Krisen gjorde mange tyskere desperate efter en forandring, og Hitler og hans parti udnyttede dette til fulde.
Magtfordelingen i Tyskland efter 2. Verdenskrig
Efter 2. Verdenskrig blev Tyskland delt i fire zoner, som hver blev styret af en af de fire allierede magter: USA, England, Sovjetunionen og Frankrig.
Efter Hitlers vej til magten gennem 1920’erne og 30’erne fik befolkningen i Tyskland øjnene op for ikke alene nazisternes propaganda, men også de grufulde handlinger, der var blevet begået.
Da først tyskerne opdagede, hvor mange løgne og hvor meget misinformation, der havde hersket under nazisterne, blev det svært for dem at stole på nogen som helst form for propaganda igen.
Der kom ny bevidsthed om, hvordan de store massemedier kunne bruges til manipulation.
Propaganda i nutiden
I dagens samfund er der stadig mange eksempler på propaganda. Politiske partier bruger det til at påvirke vælgerne, og virksomheder bruger det til at påvirke forbrugerne.
Propaganda påvirker også stadig magtfordelingen i Tyskland ved, at højreorienterede partier som AfD og Pegida har fået stigende opmærksomhed i medierne. I dag er den fremstillede fjende bare ikke kommunismen eller jøder, men flygtninge og muslimer.
Det er svært at sige, hvorvidt propaganda er blevet mere effektiv i dag end tidligere. På den ene side har vi bedre muligheder for at søge efter information og fakta, så vi kan tjekke, om det, vi hører, er sandt. På den anden side er der også mange eksempler på, at mange ukritisk tror på den første og bedste historie, de møder på nettet.
Propaganda er som bekendt et tveægget sværd, der også bruges i den gode sags tjeneste til positiv social forandring. Kynikere vil derfor ofte definere propaganda efter øjnene, der ser.
Kommentarer