Debat og politik

Gælder betalingsfrister og regler kun for pøblen?

Af Kim Alexander Jensen, Liberal Alliance

Folketingskandidat, Sydjyllands Storkreds

Det offentlige er virkelig dårlige til, at betale deres regninger til private firmaer. En opgørelse fra regnsskabsfirmaet Dinero, viser at kun lidt over 50% af regningerne til offentlige institutioner blev betalt til tiden i tredje kvartal af 2022.

Faktisk bryder offentlige institutioner reglerne, når de ikke betaler deres regning indenfor 30 dage. Gad vide hvilken konsekvens lovbruddet har?

Lad mig gætte – ingen konsekvens, som normalvis når staten og magthaverne bryder reglerne.

I hvert fald, skyldes det ikke at det offentlige ikke sagtens kan overholde reglerne i højere grad. I 2020 bad finansministeren de offentlige institutioner om, at fremrykke betalingen af regninger, som en slags hjælp til erhvervsdrivende, som led under nedlukningerne.

Og dét virkede – Ja faktisk nåede kurven fra sine sædvanlige ca. 65% (2018-2019) og næsten helt op på 80% (2020) rettidigt betalte regninger. Offentlige institutioner lod dog hurtigt respekten og ordentligheden sejle. Og er nu på et endnu lavere niveau end før – omkring 50%.

Så det er altså ikke fordi de ikke KAN betale til tiden – men hvorfor så?

Jeg kan se meget få grunde til, hvorfor de offentlige institioner ikke betaler deres regning indenfor den lovmæssige tidsramme. Men jeg har alligevel 2 gæt på mulige årsager:

  • Mangel på respekt og ordentlighed – det nedprioriteres ganske enkelt. Nok grundet mangel på konsekvens og politisk årvågenhed.
  • For meget bureaukrati – det nedprioriteres, da man skal overholde for mange regler, som kræver for mange ressourcer og derfor nedprioriteres alt på lige fod.

Så hvad tror jeg vil kunne hjælpe på problemet? Jo her har jeg igen to svar:

  • Konsekvenser, når offentlige organisationer ikke overholder reglerne. Borgere og virksomheder skal have bedre muligheder for at sanktionere overfor det offentlige når de bryder reglerne og krænker deres rettigheder.
  • Fjern regler og bureaukrati, som ikke er absolut nødvendigt og som ikke gavner noget særligt. Dette kan bl.a. opnåes ved at indføre LA’s forslag om, at fjerne 2 regler hver gang der indføres 1 ny regel.

Virksomhederne kæmper fortsat mod både inflation og nedluknings-lån. Dog bør “kriser” ikke være eneste argument for at opføre sig ordentligt i kortere perioder.

Det handler om ansvar. Det handler om respekt. Og det handler sikkert om overbureaukratisering og manglende tillid.

 

Kilde: Link til Dinero’s undersøgelse

Kommentarer